📱 0754 365 230

Ce este SEO: Cum funcționează și Cum te poate ajuta?

Ce este SEO? Cum functioneaza si cum te poate ajuta.
Cuprins

În zilele noastre, prima opțiune a unei persoane pentru a găsi informații, servicii sau produse specifice este un motor de căutare (ex. Google). Google poate fi considerat o mașină automată care produce o listă de documente în urma interogărilor generate de utilizatorii internetului. Această listă de documente este cunoscută, de asemenea, sub numele de Pagina de Rezultate a Motorului de Căutare (SERP)

 

Ce este SEO

 

Ce este SEO?

SEO este o componentă importantă a inbound marketing-ului, care este un tip de marketing ce se centrează pe atragerea clienților în mod organic prin acțiuni idirecte.

Cea mai mare diferență față de marketing-ul tradițional (outbound) constă în faptul că acesta funcționează exact invers, companiile concentrânduși  acțiunile în mod direct pentru identificarea de clienți noi.

Outbound marketing-ul folosește tehnici care nu sunt ușor de targhetat și, de multe ori, deranjează consumatorii cu apeluri telefonice la rece, reclame tipărite sau difuzate la televizor, e-mailuri spam sau prin expoziții comerciale.

Studiile arată că 86% din persoane sar peste reclamele televizate, iar 44% din e-mail-urile directe nu sunt deschise niciodată.

Pentru a evita aceste inconveniente, marketing-ul online devine esențial. Promovarea online include diverse metode eficiente care oferă targhetare precisă, precum campaniile PPC (pay-per-click), marketingul pe rețelele sociale sau e-mail marketing-ul personalizat. Aceste metode permit companiilor să ajungă la audiența dorită fără a invada spațiul personal al consumatorilor.

 

Ce este optimizarea din punct de vedere SEO?

Conform ghidului Google termenul de optimizare SEO (search engine optimization) „Starter Guide”, SEO reprezintă o serie de modificări și tehnici, care facilitează motoarele de căutare să parcurgă, să indexeze și să înțeleagă mai ușor conținutul unui site web.

Search Engine Optimization (SEO) Starter Guide

Optimizarea site-ului pentru motoarele de căutare, denumită în mod obișnuit SEO, este un proces care implică îmbunătățirea calității și cantității traficului de pe un website. Principalele motoare de căutare Google, Bing, și Yahoo, prezintă rezultate în urma căutărilor primare care sunt afișate și clasificate pe baza a ceea ce motorul de căutare consideră că oferă cea mai bună relevanță pentru contextul interogării.

Diverse studii efectuate relatează faptul că,  Google este lider de piață în ceea ce privește preferințele utilizatorilor pentru recuperarea informațiilor de pe un motor de căutare.

 

Cum te ajuta SEO

 

De ce este important SEO?

Motoarele de căutare reprezintă o sursă importantă de trafic, iar 60% din traficul pe internet pornește de la o simplă căutare pe Google. Restul până la 100% se datorează celorlalte motoare, rețelelor sociale, youtube, etc.

Unul dintre cele mai comune instrumente folosite de oameni pentru a găsi informații online este Google. Cei mai mulți vizitatori ai site-urilor provin acum din motoarele de căutare în detrimentul accesărilor directe.

 

Cum clasifică motoare de căutare site-urile?

Motoarele de căutare joacă un rol critic în direcționarea traficului către site-urile.

Google determină relevanța unei pagini web prin explorarea conținutului, evaluând dacă este relevant pentru interogarea de căutare.

Software-ul motorului de căutare efectuează două sarcini principale, după care indexează documentele și creează un clasament al acestora.

Software-ul folosește de obicei de 3 mari componente: crawling, indexare și clasificare.

Vezi o parte din cei mai importanți factori cheie de clasare și cum funționează afișarea Google în urma unei căutări.

 

Ce beneficii are un site dacă se află pe prima pagină din Google?

Conform unui studiu realizat de o cunoscută companie de analiză și marketing de conținut, prima pagină din Google alocă 95% din traficul obținut din rezultatele de căutare organică efectuate pentru un anumit cuvânt cheie.

Exemplu practic: cuvântul cheie Agentie SEO are în medie 1300 de căutări lunare, dacă toate căutareile ar genera accesări (click-uri), 1235 dintre ele s-ar împărți la site-urile care se află pe prima pagină. Același studiu dezvăluie, de asemenea, că prima poziție din Google constituie 33% din traficul organic total.

Practic, cine se află pe primul loc pe cuvântul cheie Agenție SEO va beneficia de 432 de accesări (click-uri)

 

Statistici Google

 

Ce impact are SEO asupra încrederii brandului?

Utilizatorii motoarelor de căutare au încredere în site-urile pe care le găsesc, în special pe Google. În Uniunea Europeană în urma unui sondaj, 78% dintre respondenți au spus că au încredere că rezultatele furnizate sunt relevante, variind de la 67% în România la 87% în Austria.

Încrederea în motoarele de căutare este comparabilă cu cea în mass-media tradițională. De ce ai nevoie de un site indexat pe Google și optimizat din punct de vedere SEO în așa fel încât să apară sus în rezultatele căutării? pentru că afacerea va avea de câștigat și pe partea de încredere.

 

Diferența dintre SEO și reclamele plătite

Există două modalități prin care clienții pot găsi un site prin Google: rezultate de căutare plătite (cele afișate ca link sponsorizat) sau rezultate organice.

SEO are ca scop principal, clasarea site-ului pe primele poziții în Google, iar acest lucru încurajează dorința de cumpărare și oferă credibilitate brand-ului, ceea ce poate duce în cele din urmă la o achiziție din partea navigatorului.

SEO în comparație cu reclamele PPC în general oferă un ROI, respectiv un ROAS mai mare pe termen lung. Este important de știut în cazul în care optați pentru servicii SEO Profesionale, în detrimentul serviciilor de marketing unde se plătește vizualizarea sau click-ul.

În majoritatea cazurilor se recomandă utilizarea concomitentă a acestor metode de promovare metode de promovare online promovare onlineîmpreună cu alte tehnici pentru a avea succes în mediul online.

 

SEO si reclame platite

 

Care este diferența dintre SEO, SEM si SEA?

Termenii par asemănători la prima vedere, deși există diferențe majore. SEM este termenul folosit pentru marketing prin motoare de căutare.

O să discutăm despre “marketing” pe Google pentru că în momentul de față este cel mai popular motor de căutare.

Marketingul a devenit una dintre cele mai de succes strategii pentru creșterea vizibilității site-urilor, respectiv produselor sau serviciilor.

Scopul SEM este de a îmbunătăți vizibilitatea unei pagini  în SERPs folosind practici de SEO și SEA (publicitare plătită prin motor de căutare).

SEA este termenul folosit în România pentru reclame PPC (reclame plătite) și oferă posibilitatea comercianților să plătească pentru afișarea reclamelor cu titlul „sponsorizat” în rezultatele de pe Google.

Numărul de clicuri obținute de pe reclamele plătite (linkuri sponsorizate), este calculat în funcție de click-uri (pay per click sau cost per click).

 

Funcționează SEO și PPC împreună?

SEO și PPC (SEA) funcționează de minune în paralel, mai ales pentru afacerile, respectiv site-uri care sunt la început de drum, pentru ca SEM aduce rezulte rapide și te ajută să obții lead-uri sau vânzări rapid, până își face efectul SEO, moment în care bugetul SEM poate fi redus sau sistat în anumite cazuri.

În concluzie SEO vizează atragerea traficului organic pentru o vizibilitate mai bună pe Google, pe când SEM extinde această vizibilitate prin metode plătite, cum ar fi reclamele pay-per-click. În timp ce SEO necesită timp pentru rezultate, SEM oferă vizibilitate instantanee și atrage accesări într-un mod accelerat.

 

Ce stă la baza SEO?

Există, în esență, două tipuri de optimizări principale: pe pagină (SEO on Page) și în afara paginii, respectiv site-ului (SEO Of Page) la care se adauga rezolvarea problemelor de ordin tehnic; toate sunt la fel de importante.

Optimizarea site-ului pentru motoare de căutare nu este doar despre introducerea unor cuvinte cheie, deși ele stau la baza strategiei și sunt practic cărămizile care construiesc conținutul paginilor.

Este nevoie de mai mult pentru ca site-ul tău să se muleze după algoritmii care dictează clasarea în SERPs.

Noi oferim constant sfaturi esențiale pentru SEO, inclusiv pentru îmbunătățirea vitezei de încărcare a paginilor, optimizarea pentru dispozitive mobile, crearea unui conținut valoros și actualizat, implementarea corectă a legăturilor interne și externe, precum și monitorizarea și analiza constantă a performanței site-ului pentru a adapta strategiile la schimbările algoritmilor.

 

Ce inseamna SEO?

 

Ce este SEO on Page?

Această strategie de optimizare se concentrează pe aspectele pe care le poți controla în interiorul site-ului, respectiv pe paginile acestuia, spre deosebire de SEO Off Page, care implică factori externi.

Principalele lucruri care trebuiesc modificate pentru a facilita clasarea unui site sunt conținutul paginilor, cuvintele cheie, sematinca, respectiv  poziționarea lor, subtitlurile (H1, h2, h3, etc) , meta-tagurile, meta-descrierile, etichetele titlului, adresele URL, legăturile interne ale site-ului, viteza de încărcare a paginii, harta site-ului și ușurința navigării prin site.

 

SEO Of Page – Construirea de link-uri este o artă!

Există mai mulți factori care influențează SEO în afara paginii care nu depind de cod sau de ceva ce poate fi controlat pe deplin. În termeni de specialitate legăturile sunt denumite backlink-uri.

Majoritatea motoarelor de căutare folosesc hyperlink-uri unidirecționale (cunoscute și sub denumirea de „backlinks” sau „link-uri de intrare”) ca semnal de clasare, deoarece consideră că link-urile de pe paginile cu autoritate (site-uri puternice) reprezintă un vot pentru site-ul dvs.

Aici putem menționa orice ține de conținut, precum articole, imagini sau grafice de calitate, care în esență sunt preluate de către alte site-uri care la rândul lor te menționează ca sursă printr-un link direct către una dintre paginile tale.

Semnalele de la rețelele sociale nu sunt tocmai backlink-uri, dar o prezență activă care generează impact amplifică efectul (plus ca generează accesări care ajută pe partea de trafic organic).

Orice activitate care menționează brandul în mediul online poate influența mai mult sau mai puțin clasarea SERPs.

Pentru a crește în clasament pentru anumiți termeni de căutare sau pur și simplu pentru a câștiga „brand awarness”, respectiv trafic organic suplimentar te poți folosi și de postarea unor advertoriale SEO, care sunt definite ca articole scrise în scopuri publicitare.

 

verfificare backlink-uri SEO
Ahrefs pune la dispoziție un tool gratuit pentru verificarea backlink-urilor.

 

Ce este important de reținut?

Procesul de optimizare Off Page trebuie să fie în primul rând natural , iar în al doilea rând să fie executat la intervale regulate (spam-ul nu ajută).

Aveți nevoie de calitate, iar mențiunile valoroase vin de pe site-uri cu autoritate ridicată, care au vechime și generează trafic organic ridicat.

Tips: Cele mai bune mențiuni sunt de pe acele site-uri care abordează aceeași nișă ca a ta.

 

SEO Tehnic

Termenul de SEO tehnic se referă la optimizarea aspectelor de ordin tehnic (conținut duplicat, erori 404, etc) ale unui site pentru a-l face mai ușor de indexat și înțeles de către motoarele de căutare și totodată de utilizator.

Probleme tehnice au legătură cu optimizarea SEO On Page în mare parte. Aici putem pune accent pe elemente care nu au fost exemplificate în cadrul optimizării On Page, deși Tehnicul trebuie să le acopere.

 

Elemente cheie de ordin Tehnic care influențează SEO

  • Viteza de încărcare (comprimarea imaginilor și fișierelor HTML și CSS)
  • Structura adreselor URL ( scurte, relevante)
  • Arhitectura site-ului (site ușor de navigat lipsit de erori)
  • Fisierul robots.txt (colaborează cu motoarele de căutare, trebuie optimizat corect)
  • Sitemap-ul (este harta site-ului tau)
  • Design responsiv (peste 55% din utilizatorii de internet, navighează de pe mobil)

 

Relevața conținutului este foarte importantă!

Google, liderul motoarelor de căutare, pune un accent deosebit pe experiența utilizatorilor și promovează site-urile care oferă informații utile, accesibile și organizate în mod eficient, pentru că își propune să ofere navigatorilor informații de calitate, respectiv răspunsuri concise și corecte la interogări.

Degeaba aveți un website impecabil, care a fost aliniat după ultimele tendințe de optimizare, dacă conținutul acestuia nu este relevant și valoros pentru utlizatori.

Google a lansat un update (Core Update) care include îmbunătățiri masive ale calității căutărilor în luna Martie 2024. Pe viitor vor exista și alte modificări care targhetează conținutul!

 

Când se recomandă o Analiză SEO?

Analiza SEO stă la baza strategiei de optimizare. Aceasta vă ajută să identificați, sa remediați și să aliniați site-ul după cele mai bune practici. Ajută la identificarea și evaluarea concurenței.

În mare parte se recomandă în caz de:

  • Lansarea unui website nou.
  • După ce se fac modificări ale structurii site-ului existent.
  • Non-stop pentru că este un proces recurent care are ca scop îmbunătățirea strategiei de optimizare atât prin prisma concurenței, cât și prin prisma algoritmilor motoarelor de căutare care sunt în continuă schimbare.

 

Analiza-SEO-Gratuita

 

Se pretează SEO pentru magazine online?

Se recomandă SEO pentru magazine online, la fel ca și pentru orice alt site. Împreună cu SEM poate aduce rezultate remarcabile pentru că se completeaza si creează simbioză.

Pe lângă faptul că ajută la generarea traficului care convertește, aduce avantaje reale asupra prezentării catalogului de produse prin prisma arhitecturii meniului, a descrierilor, subtitlurilor etc.

Până la urma SEO este despre experiența utilizatorului și nu poti oferi o experiență bună, dacă magazinul se încarcă greu sau dacă navigarea este greoaie.

Cu siguranță platformele de E-Commerce au nevoie de ambele metode de promovare, atât SEO, cât și SEM. În funcție de nișă, strategia de implementarea poate suferii mici modificări.

 

SEO crește ratele de conversie!

Cum este posibil? Pai hai să îți explic: SEO joacă un rol important atât în atragerea traficului, cât și în creșterea ratei de conversie.

De ce? Pentru că utilizatorului va avea o experiență placută, care este generată prin conținut calitativ, viteză de încărcare sporită și navigare intuitivă.

Ajută să te adresezi direct intențiilor utilizatorilor (mai ales dacă folosești acele cuvinte cheie care sunt catalogate ca tranzacționale), încurajându-i să treacă la acțiune, fie că este vorba de produse, abonamente sau solicitări de ofertă.

 

Concluzie

Ce este SEO în concluzie? este un canal esențial de marketing digital pentru toate tiplogiile de afaceri.

Crește traficul organic și clasarea de pe paginile de rezultate a motorului de căutare (SERPs).

Nu trebuie să uităm că îmbunătățește și experiența utilizatorului, ceea ce, în cele din urmă, mărește conversia și rata de revenire pe site.

Este important pentru tine cititorule să rămâi la curent cu cele mai recente practici și factori de clasare, ca să te asiguri că site-ul tău are conținut relevant și optimizat regulat după normele în vigoare.

 

Surse bibliografice:

  1. Zilincan, J. (2015). Search engine optimization. In Proceedings of the CBU International Conference on Innovation, Technology Transfer and Education (pp. 506-509). Prague, Czech Republic, March 25-27, 2015.v
  2. Almukhtar, F., Mahmood, N., & Kareem, S. (2021). Search Engine Optimization: A Review. Applied Computer Science, 17(1), 70-80.

 

 

Andrei
Salut, mă numesc Andrei și sunt co-fondatorul WebArhitecti. Sunt specializat în SEO și îmi dedic cariera spre Marketing Digital și WebDesign. Pun accent pe experiența utilizatorului în tot ceea ce fac. Pasiunea mea pentru designul UX/UI mă ghidează în dezvoltarea de soluții inovatoare care răspund nevoilor clienților.