­čô▒ 0754 365 230

Ce este SEO: Cum func╚Ťioneaz─â ╚Öi Cum te poate ajuta?

Ce este SEO? Cum functioneaza si cum te poate ajuta.
Cuprins

├Än zilele noastre, prima op╚Ťiune a unei persoane pentru a g─âsi informa╚Ťii, servicii sau produse specifice este un motor de c─âutare (ex. Google). Google poate fi considerat o ma╚Öin─â automat─â care produce o list─â de documente ├«n urma interog─ârilor generate de utilizatorii internetului. Aceast─â list─â de documente este cunoscut─â, de asemenea, sub numele de Pagina de Rezultate a Motorului de C─âutare (SERP)

 

Ce este SEO

 

Ce este SEO?

SEO este o component─â important─â a inbound marketing-ului, care este un tip de marketing ce se centreaz─â pe atragerea clien╚Ťilor ├«n mod organic prin ac╚Ťiuni idirecte.

Cea mai mare diferen╚Ť─â fa╚Ť─â de marketing-ul tradi╚Ťional (outbound) const─â ├«n faptul c─â acesta func╚Ťioneaz─â exact invers, companiile concentr├óndu╚Öi┬á ac╚Ťiunile ├«n mod direct pentru identificarea de clien╚Ťi noi.

Outbound marketing-ul folose╚Öte tehnici care nu sunt u╚Öor de targhetat ╚Öi, de multe ori, deranjeaz─â consumatorii cu apeluri telefonice la rece, reclame tip─ârite sau difuzate la televizor, e-mailuri spam sau prin expozi╚Ťii comerciale.

Studiile arat─â c─â 86% din persoane sar peste reclamele televizate, iar 44% din e-mail-urile directe nu sunt deschise niciodat─â.

 

Ce este optimizarea din punct de vedere SEO?

Conform ghidului Google termenul de optimizare SEO (search engine optimization) „Starter Guide”, SEO reprezint─â o serie de modific─âri ╚Öi tehnici, care faciliteaz─â motoarele de c─âutare s─â parcurg─â, s─â indexeze ╚Öi s─â ├«n╚Ťeleag─â mai u╚Öor con╚Ťinutul unui site web.

Search Engine Optimization (SEO) Starter Guide

Optimizarea pentru motoarele de c─âutare, denumit─â ├«n mod obi╚Önuit SEO, este un proces care implic─â ├«mbun─ât─â╚Ťirea calit─â╚Ťii ╚Öi cantit─â╚Ťii traficului de pe un website. Principalele motoare de c─âutare Google, Bing, ╚Öi Yahoo, prezint─â rezultate ├«n urma c─âut─ârilor primare care sunt afi╚Öate ╚Öi clasificate pe baza a ceea ce motorul de c─âutare consider─â c─â ofer─â cea mai bun─â relevan╚Ť─â pentru contextul interog─ârii.

Diverse studii efectuate relateaz─â faptul c─â, ┬áGoogle este lider de pia╚Ť─â ├«n ceea ce prive╚Öte preferin╚Ťele utilizatorilor pentru recuperarea informa╚Ťiilor de pe un motor de c─âutare.

 

Cum te ajuta SEO

 

De ce este important SEO?

Motoarele de c─âutare reprezint─â o surs─â important─â de trafic, iar 60% din traficul pe internet porne╚Öte de la o simpl─â c─âutare pe Google. Restul p├ón─â la 100% se datoreaz─â celorlalte motoare, re╚Ťelelor sociale, youtube, etc.

Unul dintre cele mai comune instrumente folosite de oameni pentru a g─âsi informa╚Ťii online este Google. Cei mai mul╚Ťi vizitatori ai site-urilor provin acum din motoarele de c─âutare ├«n detrimentul acces─ârilor directe.

 

Cum clasific─â motoare de c─âutare site-urile?

Motoarele de c─âutare joac─â un rol critic ├«n direc╚Ťionarea traficului c─âtre site-urile.

Google determin─â relevan╚Ťa unei pagini web prin explorarea con╚Ťinutului, evalu├ónd dac─â este relevant pentru interogarea de c─âutare.

Software-ul motorului de căutare efectuează două sarcini principale, după care indexează documentele și creează un clasament al acestora.

Software-ul folosește de obicei de 3 mari componente: crawling, indexare și clasificare.

Vezi o parte din cei mai importan╚Ťi factori cheie de clasare ╚Öi cum fun╚Ťioneaz─â afi╚Öarea Google ├«n urma unei c─âut─âri.

 

Ce beneficii are un site dac─â se afl─â pe prima pagin─â din Google?

Conform unui studiu realizat de o cunoscut─â companie de analiz─â ╚Öi marketing de con╚Ťinut, prima pagin─â din Google aloc─â 95% din traficul ob╚Ťinut din rezultatele de c─âutare organic─â efectuate pentru un anumit cuv├ónt cheie.

Exemplu practic: cuv├óntul cheie Agentie SEO are ├«n medie 1300 de c─âut─âri lunare, dac─â toate c─âutareile ar genera acces─âri (click-uri), 1235 dintre ele s-ar ├«mp─âr╚Ťi la site-urile care se afl─â pe prima pagin─â. Acela╚Öi studiu dezv─âluie, de asemenea, c─â prima pozi╚Ťie din Google constituie 33% din traficul organic total.

Practic, cine se afl─â pe primul loc pe cuv├óntul cheie Agen╚Ťie SEO va beneficia de 432 de acces─âri (click-uri)

 

Statistici Google

 

Ce impact are SEO asupra încrederii brandului?

Utilizatorii motoarelor de c─âutare au ├«ncredere ├«n site-urile pe care le g─âsesc, ├«n special pe Google. ├Än Uniunea European─â ├«n urma unui sondaj, 78% dintre responden╚Ťi au spus c─â au ├«ncredere c─â rezultatele furnizate sunt relevante, variind de la 67% ├«n Rom├ónia la 87% ├«n Austria.

├Äncrederea ├«n motoarele de c─âutare este comparabil─â cu cea ├«n mass-media tradi╚Ťional─â. De ce ai nevoie de un site indexat pe Google ╚Öi optimizat din punct de vedere SEO ├«n a╚Öa fel ├«nc├ót s─â apar─â sus ├«n rezultatele c─âut─ârii? pentru c─â afacerea va avea de c├ó╚Ötigat ╚Öi pe partea de ├«ncredere.

 

Diferen╚Ťa dintre SEO ╚Öi reclamele pl─âtite

Exist─â dou─â modalit─â╚Ťi prin care clien╚Ťii pot g─âsi un site prin Google: rezultate de c─âutare pl─âtite (cele afi╚Öate ca link sponsorizat) sau rezultate organice.

SEO are ca scop principal, clasarea site-ului pe primele pozi╚Ťii ├«n Google, iar acest lucru ├«ncurajeaz─â dorin╚Ťa de cump─ârare ╚Öi ofer─â credibilitate brand-ului, ceea ce poate duce ├«n cele din urm─â la o achizi╚Ťie din partea navigatorului.

SEO ├«n compara╚Ťie cu reclamele PPC ├«n general ofer─â un ROI, respectiv un ROAS mai mare pe termen lung. Este important de ╚Ötiut ├«n cazul ├«n care opta╚Ťi pentru servicii SEO Profesionale, ├«n detrimentul serviciilor de marketing unde se pl─âte╚Öte vizualizarea sau click-ul.

Totuși în multe cazuri se recomandă utilizarea concomitentă a acestor canale de promovare, dar vom mai discuta despre aceste aspecte.

 

SEO si reclame platite

 

Care este diferen╚Ťa dintre SEO, SEM si SEA?

Termenii par asem─ân─âtori la prima vedere, de╚Öi exist─â diferen╚Ťe majore. SEM este termenul folosit pentru marketing prin motoare de c─âutare.

O s─â discut─âm despre ÔÇťmarketingÔÇŁ pe Google pentru c─â ├«n momentul de fa╚Ť─â este cel mai popular motor de c─âutare.

Marketingul a devenit una dintre cele mai de succes strategii pentru cre╚Öterea vizibilit─â╚Ťii site-urilor, respectiv produselor sau serviciilor.

Scopul SEM este de a ├«mbun─ât─â╚Ťi vizibilitatea unei pagini┬á ├«n SERPs folosind practici de SEO ╚Öi SEA (publicitare pl─âtit─â prin motor de c─âutare).

SEA este termenul folosit ├«n Rom├ónia pentru reclame PPC (reclame pl─âtite) ╚Öi ofer─â posibilitatea comercian╚Ťilor s─â pl─âteasc─â pentru afi╚Öarea reclamelor cu titlul „sponsorizat” ├«n rezultatele de pe Google.

Num─ârul de clicuri ob╚Ťinute de pe reclamele pl─âtite (linkuri sponsorizate), este calculat ├«n func╚Ťie de click-uri (pay per click sau cost per click).

 

Func╚Ťioneaz─â SEO ╚Öi PPC ├«mpreun─â?

SEO ╚Öi PPC (SEA) func╚Ťioneaz─â de minune ├«n paralel, mai ales pentru afacerile, respectiv site-uri care sunt la ├«nceput de drum, pentru ca SEM aduce rezulte rapide ╚Öi te ajut─â s─â ob╚Ťii lead-uri sau v├ónz─âri rapid, p├ón─â ├«╚Öi face efectul SEO, moment ├«n care bugetul SEM poate fi redus sau sistat ├«n anumite cazuri.

În concluzie SEO vizează atragerea traficului organic pentru o vizibilitate mai bună pe Google, pe când SEM extinde această vizibilitate prin metode plătite, cum ar fi reclamele pay-per-click. În timp ce SEO necesită timp pentru rezultate, SEM oferă vizibilitate instantanee și atrage accesări într-un mod accelerat.

 

Ce st─â la baza SEO?

Exist─â, ├«n esen╚Ť─â, dou─â tipuri de optimiz─âri principale: pe pagin─â (SEO on Page) ╚Öi ├«n afara paginii, respectiv site-ului (SEO Of Page) la care se adauga rezolvarea problemelor de ordin tehnic; toate sunt la fel de importante.

Optimizarea site-ului pentru motoare de c─âutare nu este doar despre introducerea unor cuvinte cheie, de╚Öi ele stau la baza strategiei ╚Öi sunt practic c─âr─âmizile care construiesc con╚Ťinutul paginilor.

Este nevoie de mai mult pentru ca site-ul tău să se muleze după algoritmii care dictează clasarea în SERPs.

 

Ce inseamna SEO?

 

Ce este SEO on Page?

Aceast─â strategie de optimizare se concentreaz─â pe aspectele pe care le po╚Ťi controla ├«n interiorul site-ului, respectiv pe paginile acestuia, spre deosebire de SEO Off Page, care implic─â factori externi.

Principalele lucruri care trebuiesc modificate pentru a facilita clasarea unui site sunt con╚Ťinutul paginilor, cuvintele cheie, sematinca, respectiv┬á pozi╚Ťionarea lor, subtitlurile (H1, h2, h3, etc) , meta-tagurile, meta-descrierile, etichetele titlului, adresele URL, leg─âturile interne ale site-ului, viteza de ├«nc─ârcare a paginii, harta site-ului ╚Öi u╚Öurin╚Ťa navig─ârii prin site.

 

SEO Of Page – Construirea de link-uri este o art─â!

Exist─â mai mul╚Ťi factori care influen╚Ťeaz─â SEO ├«n afara paginii care nu depind de cod sau de ceva ce poate fi controlat pe deplin. ├Än termeni de specialitate leg─âturile sunt denumite backlink-uri.

Majoritatea motoarelor de c─âutare folosesc hyperlink-uri unidirec╚Ťionale (cunoscute ╚Öi sub denumirea de ÔÇ×backlinksÔÇŁ sau ÔÇ×link-uri de intrareÔÇŁ) ca semnal de clasare, deoarece consider─â c─â link-urile de pe paginile cu autoritate (site-uri puternice) reprezint─â un vot pentru site-ul dvs.

Aici putem men╚Ťiona orice ╚Ťine de con╚Ťinut, precum articole, imagini sau grafice de calitate, care ├«n esen╚Ť─â sunt preluate de c─âtre alte site-uri care la r├óndul lor te men╚Ťioneaz─â ca surs─â printr-un link direct c─âtre una dintre paginile tale.

Semnalele de la re╚Ťelele sociale nu sunt tocmai backlink-uri, dar o prezen╚Ť─â activ─â care genereaz─â impact amplific─â efectul (plus ca genereaz─â acces─âri care ajut─â pe partea de trafic organic).

Orice activitate care men╚Ťioneaz─â brandul ├«n mediul online poate influen╚Ťa mai mult sau mai pu╚Ťin clasarea SERPs.

Pentru a cre╚Öte ├«n clasament pentru anumi╚Ťi termeni de c─âutare sau pur ╚Öi simplu pentru a c├ó╚Ötiga „brand awarness”, respectiv trafic organic suplimentar te po╚Ťi folosi ╚Öi de postarea unor advertoriale SEO, care sunt definite ca articole scrise ├«n scopuri publicitare.

 

verfificare backlink-uri SEO
Ahrefs pune la dispozi╚Ťie un tool gratuit pentru verificarea backlink-urilor.

 

Ce este important de re╚Ťinut?

Procesul de optimizare Off Page trebuie să fie în primul rând natural , iar în al doilea rând să fie executat la intervale regulate (spam-ul nu ajută).

Ave╚Ťi nevoie de calitate, iar men╚Ťiunile valoroase vin de pe site-uri cu autoritate ridicat─â, care au vechime ╚Öi genereaz─â trafic organic ridicat.

Tips: Cele mai bune men╚Ťiuni sunt de pe acele site-uri care abordeaz─â aceea╚Öi ni╚Ö─â ca a ta.

 

SEO Tehnic

Termenul de SEO tehnic se refer─â la optimizarea aspectelor de ordin tehnic (con╚Ťinut duplicat, erori 404, etc) ale unui site pentru a-l face mai u╚Öor de indexat ╚Öi ├«n╚Ťeles de c─âtre motoarele de c─âutare ╚Öi totodat─â de utilizator.

Probleme tehnice au legătură cu optimizarea SEO On Page în mare parte. Aici putem pune accent pe elemente care nu au fost exemplificate în cadrul optimizării On Page, deși Tehnicul trebuie să le acopere.

 

Elemente cheie de ordin Tehnic care influen╚Ťeaz─â SEO

  • Viteza de ├«nc─ârcare (comprimarea imaginilor ╚Öi fi╚Öierelor HTML ╚Öi CSS)
  • Structura adreselor URL ( scurte, relevante)
  • Arhitectura site-ului (site u╚Öor de navigat lipsit de erori)
  • Fisierul robots.txt (colaboreaz─â cu motoarele de c─âutare, trebuie optimizat corect)
  • Sitemap-ul (este harta site-ului tau)
  • Design responsiv (peste 55% din utilizatorii de internet, navigheaz─â de pe mobil)

 

Releva╚Ťa con╚Ťinutului este foarte important─â!

Google, liderul motoarelor de c─âutare, pune un accent deosebit pe experien╚Ťa utilizatorilor ╚Öi promoveaz─â site-urile care ofer─â informa╚Ťii utile, accesibile ╚Öi organizate ├«n mod eficient, pentru c─â ├«╚Öi propune s─â ofere navigatorilor informa╚Ťii de calitate, respectiv r─âspunsuri concise ╚Öi corecte la interog─âri.

Degeaba ave╚Ťi un website impecabil, care a fost aliniat dup─â ultimele tendin╚Ťe de optimizare, dac─â con╚Ťinutul acestuia nu este relevant ╚Öi valoros pentru utlizatori.

Google a lansat un update (Core Update) care include ├«mbun─ât─â╚Ťiri masive ale calit─â╚Ťii c─âut─ârilor ├«n luna Martie 2024. Pe viitor vor exista ╚Öi alte modific─âri care targheteaz─â con╚Ťinutul!

 

Când se recomandă o Analiză SEO?

Analiza SEO st─â la baza strategiei de optimizare. Aceasta v─â ajut─â s─â identifica╚Ťi, sa remedia╚Ťi ╚Öi s─â alinia╚Ťi site-ul dup─â cele mai bune practici.┬áAjut─â la identificarea ╚Öi evaluarea concuren╚Ťei.

În mare parte se recomandă în caz de:

  • Lansarea unui website nou.
  • Dup─â ce se fac modific─âri ale structurii site-ului existent.
  • Non-stop pentru c─â este un proces recurent care are ca scop ├«mbun─ât─â╚Ťirea strategiei de optimizare at├ót prin prisma concuren╚Ťei, c├ót ╚Öi prin prisma algoritmilor motoarelor de c─âutare care sunt ├«n continu─â schimbare.

 

Analiza-SEO-Gratuita

 

Se preteaz─â SEO pentru magazine online?

Se recomandă SEO pentru magazine online, la fel ca și pentru orice alt site. Împreună cu SEM poate aduce rezultate remarcabile pentru că se completeaza si creează simbioză.

Pe lângă faptul că ajută la generarea traficului care convertește, aduce avantaje reale asupra prezentării catalogului de produse prin prisma arhitecturii meniului, a descrierilor, subtitlurilor etc.

P├ón─â la urma SEO este despre experien╚Ťa utilizatorului ╚Öi┬ánu poti oferi o experien╚Ť─â bun─â, dac─â magazinul se ├«ncarc─â greu sau dac─â navigarea este greoaie.

Cu siguran╚Ť─â platformele de E-Commerce au nevoie de ambele metode de promovare, at├ót SEO, c├ót ╚Öi SEM. ├Än func╚Ťie de ni╚Ö─â, strategia de implementarea poate suferii mici modific─âri.

 

SEO crește ratele de conversie!

Cum este posibil? Pai hai s─â ├«╚Ťi explic: SEO joac─â un rol important at├ót ├«n atragerea traficului, c├ót ╚Öi ├«n cre╚Öterea ratei de conversie.

De ce? Pentru c─â utilizatorului va avea o experien╚Ť─â placut─â, care este generat─â prin con╚Ťinut calitativ, vitez─â de ├«nc─ârcare sporit─â ╚Öi navigare intuitiv─â.

Ajut─â s─â te adresezi direct inten╚Ťiilor utilizatorilor (mai ales dac─â folose╚Öti acele cuvinte cheie care sunt catalogate ca tranzac╚Ťionale), ├«ncuraj├óndu-i s─â treac─â la ac╚Ťiune, fie c─â este vorba de produse, abonamente sau solicit─âri de ofert─â.

 

Concluzie

Ce este SEO ├«n concluzie? este un canal esen╚Ťial de marketing digital pentru toate tiplogiile de afaceri.

Crește traficul organic și clasarea de pe paginile de rezultate a motorului de căutare (SERPs).

Nu trebuie s─â uit─âm c─â ├«mbun─ât─â╚Ťe╚Öte ╚Öi experien╚Ťa utilizatorului, ceea ce, ├«n cele din urm─â, m─âre╚Öte conversia ╚Öi rata de revenire pe site.

Este important pentru tine cititorule s─â r─âm├ói la curent cu cele mai recente practici ╚Öi factori de clasare, ca s─â te asiguri c─â site-ul t─âu are con╚Ťinut relevant ╚Öi optimizat regulat dup─â normele ├«n vigoare.

 

Surse bibliografice:

  1. Zilincan, J. (2015). Search engine optimization. In Proceedings of the CBU International Conference on Innovation, Technology Transfer and Education (pp. 506-509). Prague, Czech Republic, March 25-27, 2015.v
  2. Almukhtar, F., Mahmood, N., & Kareem, S. (2021). Search Engine Optimization: A Review. Applied Computer Science, 17(1), 70-80.

 

 

Andrei
Salut, m─â numesc Andrei ╚Öi sunt co-fondatorul WebArhitecti. Sunt specializat ├«n SEO ╚Öi ├«mi dedic cariera spre Marketing Digital ╚Öi WebDesign. Pun accent pe experien╚Ťa utilizatorului ├«n tot ceea ce fac. Pasiunea mea pentru designul UX/UI m─â ghideaz─â ├«n dezvoltarea de solu╚Ťii inovatoare care r─âspund nevoilor clien╚Ťilor.